Sokszor elgondolkozhattunk már
azon, milyen lesz egy ruhaüzlet több tíz, vagy száz év múlva. Ugyan már
léteznek olyan programok, amelyek az üzlet kínálatát ránk illesztik, mint ahogy
mi gyermekfejjel a kivágott papírbabára a papírruhadarabokat, de még kezdetlegesek
és nem elterjedtek.
Az előrelépés a jövő felé más módon is történhet. Kifejlesztettek már olyan próbafülkét, ami egy zuhanykabinra emlékeztet, és ha a vásárló beleáll, beszkenneli a méreteit 360 fokban. Így pontosan megtudhatják, mekkora ruhákat is kell keresnie, és méretéhez igazodva ajánlatokat is kap, mi állna neki a legjobban.
Egy másik vonal a marketingre épít. Milyen korosztály látogatja a boltot? Nők többen vagy férfiak? Melyik ruha tetszik a kirakatban és melyik nem? Hogy ezekre a kérdésekre választ kaphassanak, és ez alapján alakíthassák az üzlet profilját és kínálatát, a mindent látó próbababa eszközéhez folyamodhatnak.
Egy másik vonal a marketingre épít. Milyen korosztály látogatja a boltot? Nők többen vagy férfiak? Melyik ruha tetszik a kirakatban és melyik nem? Hogy ezekre a kérdésekre választ kaphassanak, és ez alapján alakíthassák az üzlet profilját és kínálatát, a mindent látó próbababa eszközéhez folyamodhatnak.
A próbababa tényleg mindent lát
Látnak minket |
Az olasz Almax próbababagyártó
cég és a Kee Square biztonságtechnikai fejlesztő cég együttműködésével jött
létre ez az okos baba, az EyeSee. Darabja 4000 euróba kerül, de már 5 cég használ pár tucatot belőle. Azt, hogy
mely cégek ezek pontosan, nem lehet tudni, az Almax vezetője titoktartási
kötelezettségre hivatkozva nem árulta el.
Kívülről ugyanúgy néznek ki, mint
a hétköznapi próbababák, de a szemükön keresztül kamera pásztázza az előtte
elhaladókat és megállókat. Ez arcfelismerő és mozgásérzékelő szoftverrel van
összekötve, ami az előtte elhaladó ember nemét, korát, bőrszínét is
megállapítja. A cég pedig rajta keresztül kielemezheti, hogy mely embertípus
szemléli nagy érdeklődéssel a kirakatot, vagy mely időszakban kik látogatják a
boltot. Ugyan ezt az üzletben elhelyezett biztonsági kamerákon keresztül is meg
lehet figyelni (pl. ilyen új generációs rendszer a japán NEC, ami szintén arcfelismerő programon és kép helyett adatsor eltároláson alapul), de a gyártó cég szerint sokkal hatékonyabb az, ha
szemmagasságban történhet a vizsgálódás. Továbbá az EyeSee is szolgálhat
biztonsági kameraként, mert rögzítheti a lopásokat, vagy az arra elhaladó
bűnözőket.
Személyiségi jogokat nem ismer
Az a kérdés nem tisztázott, hogy
mennyire etikus ez a berendezés. A szabályok szerint jól látható helyen jelezni
kell, hogy biztonsági kamera van felszerelve. Csak kereskedelmi okból figyelni
a vásárlót pedig problémás lehet, hasonlít a kémkedéshez. Van cég, aki azért
nem rendelt a babákból, mert tiszteletben tartja a határokat. Az
Almax azzal védekezik, hogy nem tárolja el a rendszer a képeket, így nem
jogsértő. Van
olyan eset is, amikor az eladók megfigyelésére fordíthatják a leskelődő babát,
de ebben az esetben az ott dolgozók belegyezése szükségeltetik.
További fejlesztések
Tervezik, hogy a baba ne csak
látást kapjon, hanem hallást is, hogy azt is megtudhassák, mi a véleményük
a vásárlóknak a ruháról. Illetve az az ötlet is megszületett, hogy képernyőt
helyeznek el a próbababa mellett. A baba megvizsgálja a kuncsaft profilját, és
ez alapján a releváns termékeket megjeleníti ezen a monitoron.
Forrás: index.hu/tech 2012. 11. 23. Leskelődő próbababákat fejlesztettek
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése